You are here
Description
Limburg was de laatste in de rij provincies die van buurtspoorwegen verstoken bleef. Het zou immers 9 januari 1888 worden vooraleer de eerste lijn Leopoldsburg-Bree geopend werd. Voor Limburg nochtans, karig door de staatsspoorwegen bediend, was het in dienst stellen van de stoomtram een zegen die menige streek uit de afzondering hielp. Zo ook Stevoort. Hier reed geruime tijd de stoomtram tussen Hasselt en Herk-de-Stad.
In 1901 werd op de hoek van het huidige Sint-Maartenplein en Stevoortse Kiezel door timmerman Jef De Mot een station gebouwd. Hij bouwde ook het postgebouw.
Ook al trok de stoomtram zich slechts moeizaam voort, men zat droog en windvrij... Het gehossebos namen onze voorouders er dan maar bij.
Na de tweede wereldoorlog bleek de autobus een geduchte concurrent te zullen worden van de stoomtram en begon de aftakeling van het buurtspoorwegennet. Eén na één verdwenen de oude spoorlijnen. Het gebeurde meestal zonder veel omhaal. Vandaag reed de tram nog en de volgende dag werd hij eenvoudigweg vervangen door een autobus. Op 31 januari 1958 reed de allerlaatste Limburgse tram van Genk naar Hasselt.
Sedert juli 1997 verbindt de gratis stadslijn ‘H4’, om het half uur, Stevoort met het station van Hasselt. Tussen juli 2001 en juni 2002 maakten 233 327 personen gebruik van de ‘H4’. Ook de lijn '5 Hasselt - Sint-Truiden' stopt nog enkele malen per dag in Stevoort en sedert juni 2002 kwam daar nog de streeklijn 'S1' bij zodat er ook vanaf nu op zon- en feestdagen openbaar vervoer is naar het stadscentrum.
Foto: Een beeld uit 1909. De stoomtram staat vertrekkensklaar in het station van Herk-de-Stad om via Stevoort naar Hasselt te rijden.
Uit: Stevoort ... warm aanbevolen, pp. 10-11.