You are here
Description
Het Huis Vanstraelen (Van Straelen) werd in 1905 gebouwd door architect Louis Loodts in opdracht van toenmalig procureur des Konings Clement Van Straelen (1875-1953).
Loodts bouwde deze woning, in navolging van zijn grote voorbeeld Victor Horta, grotendeels volgens de architecturale principes van de Art Nouveau. Het resultaat is een huis met een bescheiden Art Nouveau façade en een excuberant Art Nouveau interieur met invloeden van Art Deco en Classicisme. Alle ruimtes geven uit op de centrale hal waar een typische, koninklijke trap naar de hogere verdiepingen leidt.
Het nieuwe toegevoegde gedeelte is een constructie op een bestaand plat dak, naar een ontwerp van a2o-architecten. De soberdere achtergevel van de woning werd zo een staaltje van moderne 'glasarchitectuur'. De principes van de Art Nouveau werden gerespecteerd door ook in het nieuwe gedeelte alles te concentreren rond een open ruimte, een 'patio', waar alle omringende delen op uitgeven.
Uit: Wonen in Hasselt, z.p. - Open Monumentendag 2007
Fiche
- 1905/1908: procureur des Konings Clement Van Straelen (Hasselt 1875-Brussel 1953) X Tongeren 1902 Josephina Slegers (°Tongeren 1875) - via erfenis in 1953 naar
- Universiteit Leuven - verkoopt aan
- een Hasselts architect
- tot 03-1976: De Krant nv (12)
- 1976-1979: accountants Moret & Limperg (13, 14)
- 1977-1979: Mesterom Group International (15, 16)
- 1980: Immobilière de la Source (17)
- (?)
- 1992: Paul en Nicole Schreurs-Barro
woonhuis
woonhuis / handelshuis
- tot 1976: Redactiehuis De Krant nv (12)
- 1976-1979: Accountantskantoor Moret & Limperg (13, 14)
- 1977-1979: Mesterom Group International (Projectontwikkeling Mesterom nv, Mesterom Belgium Engeneering Contractors nv, Mesterom International Housing nv) (15, 16)
- 1980: Onroerend Vastgoed 'de la Source' (17)
- 1987-1990: Japans restaurant 'Ozen' (19)
- 1990 (vanaf 25-08)-1991: Chinees-Japans restaurant 'Tai Yang' (8, 18)
showroom
2017: Nipau Designmeubelen bvba (vanaf 1993) & Business & Meeting Center (vanaf 2012)
1975 - Fraai herenhuis met Art Nouveau inslag, gelegen op de hoek van de Melkvoetstraat. Breedhuis van vier traveeën en drie bouwlagen onder mansardedak (kunstleien). Bakstenen gebouw met een natuurstenen parement op een gebosseerde plint. Drieledige gevelindeling, elk deel bekroond met een dakvenster; geprofileerde kordonlijsten en ingediepte muurvlakken. Veelvuldig gebruik van gekoppelde vensters, balkonvensters en deurvensters met balkon en balustrade. (6)
* Het hoofdgebouw is volledig onderkelderd en de gelijkvloerse verdieping ligt verhoogd ten opzichte van de straat. Een korte voorhal met trap en bordes komt uit in een centrale, twee verdiepingen hoge hal waarop alle vertrekken aansluiten. In die hal leidt een monumentale trap naar de rondlopende galerij op de verdieping. In de achterwand van de hal trekt een groot glasraam de aandacht. De hal is overdekt met een gedeeltelijk glazen zoldering met rechtstreekse verticale lichtinval. De voorkant van het gebouw heeft nog een tweede verdieping en een zolder met mansardekamers. In het interieur wordt teruggegrepen naar de neoklassieke decoratieornamenten van de 18de eeuw. Dit komt eveneens terug in het smeedwerk van de trapleuning en van de balustrade. Ook de stucversiering, schoorsteenmantels en spiegellijsten volgen dit klassieke vormenpatroon. De raamklinken sluiten aan bij de art nouveauvormgeving. De mozaïekvloer in de centrale hal is gevat in een strakke Griekse meanderlijst. De omliggende vertrekken hebben geometrisch geschikte parketvloeren. De architect koos voor een open plattegrond en groepeerde alle functies rondom een centrale hal, twee verdiepingen hoog, badend in het daglicht uit een glazen zoldering.
* Het gebouw geeft een mooie art nouveau en classicistische elementen weer, in combinatie met glasarchitectuur. De structuur van de constructie van het glasdak vormt de leidraad voor de versieringselementen: een rondlopend fries van blauwe en groene gestileerde bladeren en takken afgeboord met een gele en zwarte lijn. Verder wordt de diepteas op erg klassieke wijze ondersteund door het glasraam dat de achterwand en de trap centraal beheerst. Het rijke architecturale decor wordt gekenmerkt door grijze, gele en blauwe tinten met sierelementen als acanthusbladeren, een mascaron, vazen, engelkopjes, wapenschilden en fabeldieren. Het gelijkvloers wordt gesierd door zuilen en pilasters volgens de Korinthische en Ionische orden, in combinatie met decoratieve stucversieringen.
- 1992: herstelling naar oorspronkelijke staat
- 2004: ombouwing van een deel van het pand tot loft
- 2006: wijziging van gebruik; naar een ontwerp van architectenbureau a2o (Hasselt) werd een nieuwe toonruimte voor designmeubelen gebouwd op het achterliggende platte dak
Voor het huidige gebouw opgetrokken werd, bevonden zich hier twee bebouwde percelen. De twee panden maakten deel uit van een geheel van neoclassicistische rijhuizen van het enkel- en dubbelhuistype. Na de afbraak van de twee rijhuizen stond een onregelmatig perceel ter beschikking met een breedte van om en bij 17 meter en een diepte van circa 68 meter. Ongeveer een derde van de oppervlakte werd bebouwd, terwijl het overblijvende gedeelte werd ingericht als een stadstuin met serre. Het naastliggende tweelagige bijgebouw, haaks op het hoofdgebouw, omvatte naast een woongelegenheid voor dienstpersoneel eveneens een remise of bergplaats voor een voertuig of paardenstal. Overigens was ook via een zijstraatje de dienstingang met trappenhuis in het hoofdgebouw discreet toegankelijk. Erg praktisch sloten hierbij de keuken, de achterkeuken en de 'office' in verbinding met de eetkamer in de oostvleugel van het gebouw direct aan.