You are here
Description
De Hasseltse boulevard wordt gekenmerkt door enkele ruime burgerhuizen in eclectische en neoclassistische stijl daterend uit het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw en door alleenstaande monumentale gebouwen. Een aantal van deze woningen vertoont een duidelijke art nouveau-invloed. De enige woning die volledig opgetrokken is in art nouveau bevindt zich buiten de boulevard aan de Koningin Astridlaan nummer 35.
De huizen op de Guffenslaan nummers 44 en 46 uit het begin van de twintigste eeuw hebben een late art nouveau-invloed, alsook het huis De Engelkes op nummer 34 waar Jugendstiltegels in de gevel verwerkt zijn.
Op het Leopoldplein bevindt zich een reeks huizen in eclectische stijl, nummers 13 tot 23, daterend uit het begin van de twintigste eeuw. De laatste woningen vertonen een lichte art nouveau-invloed.
Een groot gedeelte van de woningen op de Thonissenlaan, tussen de Kattegatstraat en de Kuringerpoort, is opgetrokken in neoclassistische stijl. Een ander huizentype is meer eclectisch en dateert uit het begin van de twintigste eeuw. De huizen nummers 14, 16, 43 en 56 springen in het oog door de art nouveau-kenmerken in de afwerking van de muuropeningen. De huizenreeks van nummer 49 tot 61 dateert van 1904. Alhoewel opgebouwd in eclectische stijl, kan men ook hier duidelijk een invloed van de art nouveau herkennen. De reeks springt in het oog door de duidelijk verticale ritmering en geeft een levendige indruk door de vele ornamenten. Elk huis heeft een voortuintje met gietijzeren hek.
De art nouveau liet ook sporen na in de Hasseltse kunsten. De in 1895 opgerichte Manufacture de céramiques décoratives de Hasselt vervaardigde geëmailleerde gevelstenen, tegels en majolica en verwierf vooral bekendheid door haar voorwerpen in art nouveau zoals vazen, jeneverkruiken, reclameborden en tegeltableaus. De Hasseltse keramiek haalde talrijke ereprijzen op beurzen en tentoonstellingen in binnen- en buitenland.
Uit: De groene boulevard, p. 29.