You are here

Autoverkeer in Kuringen en Stokrooie

Description

Na de Eerste Wereldoorlog verschenen de auto's in het straatbeeld van Kuringen en Stokrooie. Dat verliep blijkbaar niet allemaal even veilig. Want, "gezien de achtereenvolgende auto-ongevallen, die zich in onze gemeente hebben voorgedaan", legde de gemeenteraad op 19 mei 1930 een snelheidsbeperking voor auto's op. Voortaan mocht de snelheid van 15 kilometer per uur in de 'behuisde' gedeelten van het dorp niet overschreden worden.

De 'behuisde' gedeelten waren:
- de Grote Baan, vanaf de tramhalte tot aan de schrijnwerkerij van Florent Bex (nu de schrijnwerkerij van diens kleinzoon);
- de Dorpsstraat, de Larestraat, de Diepstraat en de Overdemerstraat tot aan het kanaal.

Deze maatregel werd nog bevestigd in 1950:
- snelheidsbeperking van 15 km/u in de Dorpsstraat en de Diepstraat;
- 40 km/u in het 'behuisde' gedeelte van de Grote Baan.

Onmiddellijk na de Duitse inval in 1940 was er geen autoverkeer toegelaten, wegens een tekort aan benzine. Enkele personen kregen voor noodzakelijk vervoer maandelijks een beperkte hoeveelheid benzine. Het ging om handelaars, vrachtvervoerders, aannemers, brandstofverdelers (bijvoorbeeld Shell, met drie wagens), een landbouwer, een elektricien, een technieker en een handelsreiziger. Ook de enige huisarts, dr. Gerard Corthouts, mocht maandelijks met zijn Opel Limousine aanschuiven voor benzine. Op de lijsten van de rantsoenering staan in totaal een vijfentwintigtal voertuigen: 13 vrachtwagens, 7 personenwagens en 5 moto's. De merken ervan waren vooral Opel Blitz, Chevrolet, Ford, Federal en Renault en verder ook nog een enkele Indiana, een Dodge, een Hudson, een Oldsmobil, een Gillet en een F.N. Dat laatste was een moto van een Belgisch merk. Vier van de 13 vrachtwagens schakelden over op gazogeen, een gas dat werd geproduceerd door de verbranding van houtskool. De voertuigen verbruikten bovendien veel. Voor 100 kilometer met 4 à 5 personen verbruikte een Renault 12 liter en een Oldsmobile zelfs 18. Een vrachtwagen van Opel van 3 à 4 ton verbruikte voor 100 kilometer 16 liter, een vrachtwagen van 4 à 5 ton niet minder dan 30 liter. 

Uit: Kuringen Sint-Jansheide Schimpen Tuilt Stokrooie / Warm aanbevolen, pp. 34-35.

Fiche

Datering: 
--

Referenties

Kuringen Sint-Jansheide Schimpen Tuilt Stokrooie / Warm aanbevolen (2004)
Titel: 

Kuringen Sint-Jansheide Schimpen Tuilt Stokrooie / Warm aanbevolen (2004)

Ondertitel: 
Vroeger en nu
Plaats van uitgave: 
Hasselt
Jaar van uitgave: 
2004
Cover: 

Recent toegevoegd

Rond 1570 was Melchior van Horn brouwer/herbergier in het huis ‘Het Schip’, Maastrichterstraat 9 . Er is...
Auteur: Tom Kenis Geparafraseerde Radio 2-getuigenis van militair William De Wilde en zijn echtgenote...
Auteur: Tom Kenis De familie Trippas verbleef in Belgisch Congo van 1954 tot en met de onafhankelijkheid...
Auteur: Tom Kenis Nikolaas Jan Pieter Geurts werd geboren te Eisden op 13 december 1931. Zijn vader was...
Auteur: Tom Kenis Antoinette Fransen, de moeder van Moelly Henno, werd tijdens Wereldoorlog II...
Zoveel Hasselaren, zoveel linken met Congo. Om de meest uiteenlopende redenen trokken Hasselaren al...
Auteur: Tom Kenis Joseph (°Hasselt 04.07.1926) en Denise (°Hasselt 22.01.1927) leerden elkaar kennen als...
Auteur: Tom Kenis André Billen, geboren in 1927, studeerde economie. Hij slaagde voor het diplomatiek...
Auteur: Tom Kenis De in Hamont geboren Joseph (Jef) Verlaak, thans inwoner van Viversel maar gedurende...
Auteur: Toon Blux Hermanus, Petrus, Joseph Blux is de oudste zoon van Louis Bleux (1) uit Kuringen en...