Grauwzustersklooster - Modemuseum (Gasthuisstraat 11) - uit:

Description

Het Modemuseum

Het museum van 'modestad Hasselt' is gehuisvest in het 17de-eeuwse Grauwzusterklooster. De grauwzusters legden zich in de Middeleeuwen toe op de verzorging van zieken. In 1796 werd het klooster ontbonden waarna het gebouw dienst deed als gevangenis, kazerne en ziekenhuis. In de 19de eeuw verrees naast het klooster een ziekenhuis. Op de plek van dit ziekenhuis werd een nieuw kantorencomplex, het huidige gerechtsgebouw gebouwd, een ontwerp van de Italiaanse architect Aldo Rossi.

Onder leiding van Vittorio Simoni onderging het klooster een gedaanteverwisseling. De toegang tot het museum werd verplaatst naar de Gasthuisstraat. De belangrijkste ingreep was het overspannen van de twee bestaande vleugels door een glasconstructie. De oorspronkelijke muren gaan schuil achter geperforeerde metalen wanden. De vleugels worden op de eerste etage met elkaar verbonden door twee loopbruggen.

Het Modemuseum is ingepast in het smaakvol gerestaureerde klooster. Er is ook een wandeling voorzien voor bezoekers, 'Hasselt Modestad'. De wandeling begint met een bezoek aan het Modemuseum en voert langs de bijzondere modewinkels in de binnenstad. De wandeling eindigt op de Grote Markt. De unieke collectie geeft een overzicht van de modestijlen van de 18de eeuw tot en met de 20ste eeuw. Daarnaast worden er regelmatig thematentoonstellingen georganiseerd.

De kern van de collectie bestaat uit de collectie van de bekende Roemeense architect-scenograaf en kostuumontwerper, Andreï Ivaneanu (1936-1989). Hij werkte als architect-scenograaf voor het klassiek en modern theater, voor opera, operettes en musicals. Gedurende 18 jaar verzamelde hij passioneel historische kleding en accessoires uit de 19de en de eerste helft van de 20ste eeuw. De prachtige authentieke kostuums kocht hij in Gent, Brussel, Parijs, Londen en New York.

Het topstuk in de collectie 18de- en 19de-eeuwse kleding komt uit het privébezit van een Belgische adellijke familie. Het is een 'robe la française' uit het midden van de 18de eeuw, de periode waarin de fantasievolle rococostijl hoogtij vierde. Het grootste gedeelte van de collectie van het Modemuseum dateert van de vooroorlogse en naoorlogse periode van de 20ste eeuw. Deze verzameling varieert van merkkleding tot confectiekleding, waarvan de ceremoniekleding, zoals doopkleedjes, bruidsjurken, avondjurken en rouwkleding, de hoofdmoot vormt.

De bezoeker krijgt de vaste collectie te zien via wisselende opstellingen, uitgewerkt rond een thema, aangevuld met bruiklenen. Het museumbezoek begint op de zolder van het museum, waar de oudste kleding opgesteld staat. Naarmate het bezoek vordert, komt de bezoeker dichter en dichter bij de hedendaagse mode. Als de bezoeker naar buiten wandelt, beweegt hij zich gewoon tussen de mode van vandaag.

Recent toegevoegd

Auteur: Tom Kenis Geparafraseerde Radio 2-getuigenis van militair William De Wilde en zijn echtgenote...
Auteur: Tom Kenis De familie Trippas verbleef in Belgisch Congo van 1954 tot en met de onafhankelijkheid...
Auteur: Tom Kenis Antoinette Fransen, de moeder van Moelly Henno, werd tijdens Wereldoorlog II...
Zoveel Hasselaren, zoveel linken met Congo. Om de meest uiteenlopende redenen trokken Hasselaren al...
Auteur: Tom Kenis Joseph (°Hasselt 04.07.1926) en Denise (°Hasselt 22.01.1927) leerden elkaar kennen als...
Auteur: Tom Kenis André Billen, geboren in 1927, studeerde economie. Hij slaagde voor het diplomatiek...
Auteur: Tom Kenis De in Hamont geboren Joseph (Jef) Verlaak, thans inwoner van Viversel maar gedurende...
Auteur: Toon Blux Hermanus, Petrus, Joseph Blux is de oudste zoon van Louis Bleux (1) uit Kuringen en...
Auteur: Tom Kenis Edgard Jamart werd geboren in een gehucht tussen Bergen en Luik, maar woont al 40 jaar...
Auteur: Hubert Bovens Marcellin Lagarde werd geboren te Sougné, Sprimont in de provincie Luik op 2...