You are here

Description

* In 1933 adverteerde Henri Hufkens voor zijn winkel op Luikersteenweg 107 met volgende prijzen in Het Belang van Limburg: Motorfiets «Royal Nord» 2 versnellingen, 100 c.c. 1,995.; Motorfiets «Royal Nord» 3 versnellingen, 100 c.c. 2,400.; Motorfiets ecclésiastique, 100 c. c., 2,550.; Moto «Royal Nord» 3 versnellingen, 100 c.c. 2,550.; Moto «Royal Nord», 3 versnellingen, 125 cc. 2,700.; Moto «Royal Nord», 175 c.c. 3,600. Hij verkocht op dat moment ook Fiat-auto's en Gillet-motoren. In augustus 1934 verkocht hij fietsen van het merk Royal Nord in de Stationsstraat 4. In 1946 was zijn winkel verhuisd naar de Luikersteenweg 16. Hier verkocht hij triporteurs; ziekenwagens; alle modellen tandems; fietsen en trotinetten. In de jaren '50 bleef hij Royal Nord verkopen, gecombineerd met andere merken van brommers (Gillet, Sparta, Hoffman, Mosquito).

* In Het Belang van Limburg van 1957 kondigde een advertentie een productieverhoging en prijsdaling aan in de fabriek van Royal Nord (Luikersteenweg 107-115) Vanaf dan wordt gesproken van de Gebroeders Hufkens nv. Halverwege de jaren 1960 verschijnt ook een advertentie voor grasmaaiers van het merk Noyal Nord van de fabriek in Hasselt. Kort erna begon men bij de aankoop van een nieuwe brommer extra's te beloven: ofwel een plooifiets ofwel de terugname van de oude brommer tegen een gunstige prijs.

(1) GIS-GBK G@lileo Hasselt; (2) Royal Nord: de sterkste, de snelste, 'n wereldmerk (1997); (3) Informatie van Freddy Hufkens, briefwisseling, 05-05-2011 en 21-08-2012; (4) Het Belang van Limburg, 27-07-1933, p. 4.; (5) Het Belang van Limburg, 29-07-1933, p. 5.; (6) Het Belang van Limburg, 09-08-1934, p. 6.; (7) Het Belang van Limburg, 28-01-1946, p. 8.; (8) Het Belang van Limburg, 03-02-1957, p. 11.; (9) Het Belang van Limburg, 23-04-1965, p. 17.; (10) Het Belang van Limburg, 05-02-1967, p. 17.; (11) Het Belang van Limburg, 08-08-1989, p. 15.; (12) Bouwvergunningen, Technische Dienst - Ruimtelijke Ordening Stad Hasselt, geraadpleegd op 25-07-2012; (13) Interbellumarchitectuur in Hasselt: 1925-1940 (1998), inv.nr. 93.; (14) Dossier BAV nr. 87/1929/2de halfjaar - Stadsarchief Hasselt

Fiche

Adres: 
Hasselt
Hasselt
Hasselt
Kadastraal nummer: 
4-E-139-P-4
Capakey: 
71324E0139/00P004
Periode of stijl: 
1984
Architect: 
J. Mallart (Brussel)
Opdrachtgever: 
Delhaize De Leeuw
Huidige functie: 

2012: grootwarenhuis Delhaize

Beschrijving buitengevel: 

2012 - Betonnen gebouw van twee bouwlagen onder een plat dak. Grote rechthoekige vitrines in eerste bouwlaag. Smalle rechthoekige ramen in tweede bouwlaag. Achter het pand het magazijn en de parking (zowel op dak gebouw als aan Hefveldstraat). Toegangen naar parkings via Luikersteenweg rechts van pand en via Hefveldstraat. Uitrit dakparking aan linkerzijde pand en via Hefveldstraat.

Verbouwingen: 

- 1994: uitbreiding van de parking, in opdracht van Delhaize De Leeuw, naar ontwerp van architect Karel Medart (Heverlee)

- 2004: bepleisteren en plaatsen van een luifel tegen de gevel, in opdracht van Delhaize De Leeuw, naar ontwerp van architect Philippe Heymans (Sint-Jans-Molenbeek)

- 2004: vervangen van bestaande kentekens door een nieuw logo, in opdracht van Delhaize De Leeuw

- 2005: aanpassen van de toegang tot parking met de installatie van automatische slagbomen, in opdracht van Delhaize Group nv

- 2011: uitbreiden van bestaande winkel en regulariseren van luifel op dak, in opdracht van Delhaize Group nv, naar ontwerp van architect François Dutron (Brussel)

Vorige bebouwing: 

* Magazijn voor de fietsen- en bromfietsenfabriek Royal Nord. Het werd gebouwd in 1929 naar het ontwerp van architect Jean Rosenboom. (13) Hiervan liet Gaston Hufkens-Claes in 1973 de burelen ombouwen naar een winkel. Ook de voorgevel werd toen verbouwd. Vanaf dat moment baatten zonen Marc en Freddy Hufkens er een fietsen- en bromfietsenwinkel uit. Die verhuisde later naar de Guffenslaan 96.

Algemeen: 

- open bebouwing

- perceelgrootte: 4560 m2

Referenties

Royal Nord: de sterkste, de snelste, 'n wereldmerk (1997)
Titel: 

Royal Nord: de sterkste, de snelste, 'n wereldmerk (1997)

Plaats van uitgave: 
s.l.
Jaar van uitgave: 
1997
Downloads

Overlijdensbericht Gaston Hufkens (1996)

PDF icon Download (1.05 MB)

Overlijdensbericht Claire Claes (2001)

PDF icon Download (1.49 MB)

Recent toegevoegd

Rond 1570 was Melchior van Horn brouwer/herbergier in het huis ‘Het Schip’, Maastrichterstraat 9 . Er is...
Auteur: Tom Kenis Geparafraseerde Radio 2-getuigenis van militair William De Wilde en zijn echtgenote...
Auteur: Tom Kenis De familie Trippas verbleef in Belgisch Congo van 1954 tot en met de onafhankelijkheid...
Auteur: Tom Kenis Nikolaas Jan Pieter Geurts werd geboren te Eisden op 13 december 1931. Zijn vader was...
Auteur: Tom Kenis Antoinette Fransen, de moeder van Moelly Henno, werd tijdens Wereldoorlog II...
Zoveel Hasselaren, zoveel linken met Congo. Om de meest uiteenlopende redenen trokken Hasselaren al...
Auteur: Tom Kenis Joseph (°Hasselt 04.07.1926) en Denise (°Hasselt 22.01.1927) leerden elkaar kennen als...
Auteur: Tom Kenis André Billen, geboren in 1927, studeerde economie. Hij slaagde voor het diplomatiek...
Auteur: Tom Kenis De in Hamont geboren Joseph (Jef) Verlaak, thans inwoner van Viversel maar gedurende...
Auteur: Toon Blux Hermanus, Petrus, Joseph Blux is de oudste zoon van Louis Bleux (1) uit Kuringen en...