You are here
Description
Auteur: Karin De Greeve
Het verhaal van het vliegveld Kiewit begint ergens in 1909, wanneer Alfred Lanser uit Pont-à-Celles bij Charleroi besluit om op de heide een "oefenterrein voor vliegeniers" aan te leggen. Hij krijgt daarbij de hulp van de Aéro Club Liège-Spa. Er wordt een intern reglement opgesteld en een hele infrastructuur op poten gezet. Vliegveld Kiewit is een feit.
Onder impuls van ridder Jules de Laminne uit Luik bloeit Kiewit helemaal open. Hij neemt tsaar Ferdinand van Bulgarije aan boord van zijn Farman. Een wereldprimeur want voor het eerst maakt een gekroond hoofd een vlucht met een vliegtuig. In opdracht van het ministerie van Oorlog zal de Laminne in 1910 ook de eerste militaire piloten opleiden. De luchtmacht is geboren!
De publieke belangstelling voor de activiteiten op het vliegveld Kiewit is erg groot. Tijdens de internationale vliegweek eind 1910 dagen er dagelijks tot 15.000 toeschouwers op. Met het uitbreken van de eerste wereldoorlog in 1914 komt er echter een abrupt einde aan deze eerste bloeiperiode.
In augustus 1933 richten een aantal enthousiastelingen, waaronder alweer ridder de Laminne, de "Limburg Aviation Club" op. Een jaar later wordt er opnieuw gevlogen boven de heide. De jaarlijks vliegmeetings kennen een groot succes. Een markante figuur uit die periode is zonder twijfel pater Léon Bradfer. Als eerste Belgische missionaris behaalt hij hier zijn vliegbrevet. Alweer een primeur! Wat later vertrekt Bradfer vanuit Antwerpen met zijn vliegtuigje naar zijn missiepost in Belgisch-Congo. In 1939, op de vooravond van de tweede wereldoorlog, geldt - met uitzondering voor de militaire toestellen - een algemeen vliegverbod boven ons land. Opnieuw gaan de deuren van vliegveld Kiewit dicht.
Maar er komt een derde en voorlopig definitieve doorstart als in februari 1969 Aero-Kiewit boven de doopvont wordt gehouden. Wat later komen daar ook de zwevers van Albatros en de ULM's bij. En ook het publiek blijft komen, getuige het hoge aantal bezoekers tijdens de open-deur-dagen. Vliegveld Kiewit, het oudste vliegveld van België is dus nog altijd springlevend!
Het prachtige verleden zal ook voor de toekomst bewaard blijven dankzij de komst van de Nederlandse stichting "Early Birds". In een nieuwe loods bouwen de leden van de stichting een museum uit waar permanent een aantal oude en historische vliegtuigen zullen te bewonderen zijn.