You are here

Description

Auteur: Karin De Greeve

Het verhaal van het vliegveld Kiewit begint ergens in 1909, wanneer Alfred Lanser uit Pont-à-Celles bij Charleroi besluit om op de heide een "oefenterrein voor vliegeniers" aan te leggen. Hij krijgt daarbij de hulp van de Aéro Club Liège-Spa. Er wordt een intern reglement opgesteld en een hele infrastructuur op poten gezet. Vliegveld Kiewit is een feit.

Onder impuls van ridder Jules de Laminne uit Luik bloeit Kiewit helemaal open. Hij neemt tsaar Ferdinand van Bulgarije aan boord van zijn Farman. Een wereldprimeur want voor het eerst maakt een gekroond hoofd een vlucht met een vliegtuig. In opdracht van het ministerie van Oorlog zal de Laminne in 1910 ook de eerste militaire piloten opleiden. De luchtmacht is geboren!

De publieke belangstelling voor de activiteiten op het vliegveld Kiewit is erg groot. Tijdens de internationale vliegweek eind 1910 dagen er dagelijks tot 15.000 toeschouwers op. Met het uitbreken van de eerste wereldoorlog in 1914 komt er echter een abrupt einde aan deze eerste bloeiperiode.

In augustus 1933 richten een aantal enthousiastelingen, waaronder alweer ridder de Laminne, de "Limburg Aviation Club" op. Een jaar later wordt er opnieuw gevlogen boven de heide. De jaarlijks vliegmeetings kennen een groot succes. Een markante figuur uit die periode is zonder twijfel pater Léon Bradfer. Als eerste Belgische missionaris behaalt hij hier zijn vliegbrevet. Alweer een primeur! Wat later vertrekt Bradfer vanuit Antwerpen met zijn vliegtuigje naar zijn missiepost in Belgisch-Congo. In 1939, op de vooravond van de tweede wereldoorlog, geldt - met uitzondering voor de militaire toestellen - een algemeen vliegverbod boven ons land. Opnieuw gaan de deuren van vliegveld Kiewit dicht.

Maar er komt een derde en voorlopig definitieve doorstart als in februari 1969 Aero-Kiewit boven de doopvont wordt gehouden. Wat later komen daar ook de zwevers van Albatros en de ULM's bij. En ook het publiek blijft komen, getuige het hoge aantal bezoekers tijdens de open-deur-dagen. Vliegveld Kiewit, het oudste vliegveld van België is dus nog altijd springlevend!

Het prachtige verleden zal ook voor de toekomst bewaard blijven dankzij de komst van de Nederlandse stichting "Early Birds". In een nieuwe loods bouwen de leden van de stichting een museum uit waar permanent een aantal oude en historische vliegtuigen zullen te bewonderen zijn.

Fiche

Name: 
Aero-Kiewit vzw
Datum van oprichting: 
1909 / 02-1969

Referenties

In 1911 verwierf de wijk vrij onverwacht nationale bekendheid, toen er het eerste vliegveld van België...
pp. 130-132 De rage van de vliegsport had in zijn experimentele fase vanuit Amerika, Engeland en...
100 jaar Aero-Kiewit in beeld (2009)
Titel: 

100 jaar Aero-Kiewit in beeld (2009)

Naam van de krant: 
Het Belang van Limburg
Datum van uitgave: 
25/08/2009
Aero-Kiewit, het oudste vliegveld van België (2009)
Titel: 

Aero-Kiewit, het oudste vliegveld van België (2009)

Plaats van uitgave: 
Hasselt
Jaar van uitgave: 
2009
Cover: 
Hasselt toen en nu (1985)
Titel: 

Hasselt toen en nu (1985)

Ondertitel: 
een confrontatie
Plaats van uitgave: 
Hasselt
Jaar van uitgave: 
1985
Cover: 
Kiewit & Banneux / Warm aanbevolen (2008)
Titel: 

Kiewit & Banneux / Warm aanbevolen (2008)

Ondertitel: 
Vroeger en nu
Plaats van uitgave: 
Hasselt
Jaar van uitgave: 
2008
Cover: 
Tsjechische piloten doen vlucht uit 1923 over (2008)
Titel: 

Tsjechische piloten doen vlucht uit 1923 over (2008)

Naam van de krant: 
Het Belang van Limburg
Datum van uitgave: 
29/07/2008
Wandelen in Kiewit-Heide (2007)
Titel: 

Wandelen in Kiewit-Heide (2007)

Ondertitel: 
Wijkwandelingen Erfgoedcel Hasselt
Jaar van uitgave: 
2007
Redactie: 
Lene Rock
Cover: 
75 jaar vliegveld Kiewit (1985)
Titel: 

75 jaar vliegveld Kiewit (1985)

Plaats van uitgave: 
Hasselt
Jaar van uitgave: 
1985
Cover: 
Downloads

Tsjechische piloten doen vlucht uit 1923 (2008)

Download (2.45 MB)

Tsjechische piloten doen vlucht uit 1923 over - uit: Het Belang van Limburg dd 29/07/2008

Recent toegevoegd

Het perk op het Oud Kerkhof , aangelegd tussen 1929 en 1931, kwam er ter ere van de gesneuvelden van de...
In zijn familiegeschiedenis over de familie Cools, uitgegeven in samenwerking met lic. Roger Janssen in...
Horlogemaker Josephus Ludovicus Stoop werd geboren in Wijnkel (O-Vl.) in 1841. In 1867 trouwde hij in...
Auteur: Henri Polus De brouwerij Hoogbrug was gelegen aan de brug over de Demer aan de Kempische...
Albert Stanislas Laskiewicz werd geboren op 22 april 1857 in Brodnica (Polen). Op 2 april 1892 trad hij...
August Buekers, die in 1895 het levenslicht zag in Schulen, was vele jaren onderwijzer en nadien...
De familie van of de Wideu voerde als wapen «in vair een verhoogde gouden dwarsbalk, beladen met een...
Hij zou stadsuurwerkmaker van Hasselt geweest zijn (hij herstelde er de stadsuurwerken in 1740). Hij...
Gepensioneerd leraar Technische school te Genk maar herstelt klokken en uurwerken als hobbyist. Hij...